onsdag den 29. januar 2014

Den første uge i Garoua

Nu er der gået en uges tid siden vi ankom til vores hjem i Garoua i Cameroun for de næste knap fire måneder. Her var gensynsglæde, da jeg blev mødt af drengene, Elia, Nama, Ezai og alle de andre, jeg havde glædet mig til at se igen!! Det var fantastisk at se dem alle sammen igen, og jeg er kun blevet bekræftet i, at det var det rigtige at tage tilbage hertil.

På trods af at vi ikke har programmet helt klar, så har vi alligevel fået lavet og oplevet en del fra hverdagen i Cameroun. Vi har mødt en masse af de mennesker, vi kommer til at være sammen med. Andreas og Mathias har fået lov at spille en hel masse fodbold med drengene, de har prøvet at VENTE, oplevet hvordan der IKKE er styr på tingene, brændt affald af, været på markedet, undervist på primary school, lavet (eller i hvert fald spist) mad bl.a. afrikansk, manglet internet, og de kender nu også til varmen og sved! Alle de ting er allerede helt naturlige for mig igen, selvom jeg sådan set har været hjemme i Danmark i en helt anderledes kultur i syv måneder.
Derimod er Mathias og Andreas blevet overrasket over en del.. Fx sådan noget med at der ikke er styr på noget, hvor besværligt og lang tid det tager at være på markedet, og at man tit skal vente og vente og vente. Det jeg er blevet mest overrasket over er, hvor meget de to drenge har brug for at sove og spise... Varmen har nemlig haft den effekt på dem, at de har brug for at sove ca. 12 timer om natten og gerne to middagsøvne på en times tid i løbet af dagen. Derfor har de jo ikke tid til at lave mad, vaske op osv. Så er det til at regne ud, hvem der kommer til det, og det er altså meget mad de to spiser, når det er varmt...... ;)

Men vi hygger os og nyder samværet med alle de skønne drenge her og de andre afrikanere! Det er dejligt for drengene, at der er kommet to danske fyre ned til dem, som de kan slås, spille fodbold og være sammen med. Jeg får mig sammen med afrikanerne en del grin af dem, men det tager vi på fransk, så de ikke forstår det ;)
Det er i hvert fald lige så skønt at være tilbage her, som jeg havde håbet, så jeg er glad og tilfreds, og jeg er nu helt sikker på at næste måneder bliver fantastiske!! :)

Temperatur i dag: 35 grader

Ingen kommentarer:

Send en kommentar